Trends in online betalen
Elke webwinkel heeft er mee te maken: online betalen. Het lijkt misschien een noodzakelijk kwaad om een winkel te openen, maar het is uniek dat doorgewinterde webwinkeliers het belang van de juiste betaalmethode inzien. Ook de toegevoegde waarde van PSP’s (Payment Service Providers) en de aanvullende diensten hier worden steeds meer erkend. Hier zijn de 7 belangrijkste trends om in gedachten te houden. Natuurlijk is iDEAL erg populair in Nederland, maar nieuwe ontwikkelingen volgen snel:
1. MOBIEL AFREKENEN
Mobiel winkelen wordt steeds gebruikelijker. Meer dan 8% van de aankopen wordt nu gedaan via mobiel, en dat aantal zal alleen maar toenemen. Het is belangrijk dat het betalingsgedeelte van uw winkel hiermee overeenkomt.
In vergelijking met tablets en vaste computers heb je heel weinig ruimte en zouden je bedieningselementen groter moeten zijn. Dit geldt voor de hele winkel, met name de betaalpagina.
Merk je dat mobiele klanten (vaker) afhaken op betaalpagina’s? Overweeg dan om het te herzien. Zorg ervoor dat betaalpagina’s responsive, intuïtief en een eigen look en feel hebben, en benadruk de gebruiksvriendelijkheid en verscheidenheid aan betaalmethoden.
2. BUITENLANDSE KLANTEN
Nederlandse webshops trekken steeds meer internationale klanten. Ze gebruiken vaak “traditionele” methoden zoals creditcards en natuurlijk PayPal (165 miljoen gebruikers in 190 verschillende landen). U kunt deze klanten niet alleen bedienen via iDEAL.
Veel landen hebben ook hun eigen systemen. Zo wordt SOFORT Banking in veel Duitstalige landen gebruikt en betalen mensen in België met Bancontact.
3. CADEAUKAARTEN & VOUCHERS
De omzet van cadeaubonnen in Nederland is de afgelopen jaren explosief gestegen. Deze groei hangt direct samen met de wens van consumenten om het juiste cadeau te kiezen op het moment van hun keuze.
Overweeg daarom populaire cadeaubonnen te accepteren als betaalmethode in uw online winkel. Denk bijvoorbeeld aan fashioncheques, VVV-cadeaubonnen, boekenbonnen en natuurlijk je eigen cadeaubon.
4. ACHTERAF BETALEN
Achteraf betalen wint nog steeds aan populariteit en geeft ook een onervaren online shopper een gevoel van veiligheid, zodat hij sneller online aankopen kan doen. Door achteraf betalen op uw betaalpagina aan te bieden, bereikt u een nieuw klantenbestand en kunt u uw conversieratio verhogen. Morgenbinnen.nl heeft een overzicht van alle afterpay winkels. Ook heeft Morgenbinnen een lijst van alle Klarna winkels.
Sommige PSP’s hebben opties voor achteraf betalen in hun portfolio. Zij verzorgen eventuele kredietcontroles en nemen het risico volledig van u over.
5. HERHAALBETALINGEN
Naast terugkerende betalingen voor energiecontracten, telefoonabonnementen of zorgverzekeringen, hebben we steeds vaker te maken met terugkerende betalingen van (e-commerce)bedrijven die faciliteren door producten als abonnement aan te bieden.
In Nederland zijn we over het algemeen gewend om klanten periodieke betalingen via SEPA-incasso in rekening te brengen.
6. DIGITALE BETAALVERZOEKEN
Bent u op zoek naar een betaalmethode om uw conversieratio te verhogen? Dan is een digitaal betaalverzoek een goede oplossing. Verstuur snel en eenvoudig digitale betaalverzoeken naar uw klanten en laat uw klanten hun facturen direct via e-mail betalen met zijn favoriete betaalmethode. Door op de betaallink of betaalknop te klikken kunt u direct betalen.
Klanten kunnen eenvoudig betalen via de betaalknop in de e-mail die ze ontvangen van verschillende (internationale) betaalmethoden zoals iDEAL, PayPal en creditcard. U kunt kiezen welke betaalmethoden beschikbaar zijn voor uw klanten. Krijg goed advies van PSP.
7. OPVOLGING VAN OPENSTAANDE FACTUREN VIA E-MAIL, BRIEF EN SMS
Helaas heeft elk bedrijf hier wel eens mee te maken. Niet-betalende of laagbetaalde klanten. De opvolging kost veel tijd. Er zijn echter automatiseringsoplossingen die veel tijd en geld kunnen besparen.
U wilt natuurlijk streven naar een zo hoog mogelijk incassopercentage, met de laagste kosten per factuur en zonder veel actie.
Credit management oplossingen kunnen u helpen dit gewenste resultaat te bereiken met minimale inspanning. Met flexibele herinneringsschema’s worden betalingsherinneringen automatisch naar uw klanten gestuurd via e-mail, sms of brief.